جراحی زیبایی صورت

پروتز گونه و چانه

یکی از جراحی هایی که  در دسته بندی جراحی زیبایی صورت قرار دارد پروتز گونه و چانه می باشد. پروتز به جسمی مصنوعی و سنتتیک اطلاق می‌شود که برای برآمده شدن و یا رفع نقائص بدن بکار برده می‌شود. در ناحیه صورت پروتزهای شایع به کار رفته پروتز گونه و چانه هستند. پروتزها توسط شرکت‌های مختلف و با سایز و اشکال مختلف تولید می‌شوند. مواد پروتز گونه و چانه کاملاً نرم بوده و حالت ارتجاعی داشته و در اثر ضربه شکننده نیستند و توسط افراد براحتی تحمل می‌گردند. دو نوع اصلی پروتز، سیلیکون و گورتکس می‌باشد نوع سیلیکون زیر پوست و روی استخوان تعبیه شده و فیکس می‌گردد نقائص را پر کرده و یا ناحیه را بر آمده میکند و مزیت آن این است که در صورت لزوم قابل برداشت و تعویض است ولی نوع گورتکس با توجه به فرم اسفنجی که دارد بافت به داخل آن رشد کرده و تعویض و یا برداشت آن مشکل است.

پروتزها به طور ثابت و مادام‌العمر باقی می‌مانند. در صورت تکنیک و مراقبت درست به خوبی تحمل شده و ریسک عفونت آنها کم است.

جراحی پروتز گونه و چانه

کاندید مناسب برای تعبیه پروتز گونه و چانه کیست؟

پروتز معمولاً جهت برجسته کردن عناصر صورت مثل پروتز گونه و یا جهت بر طرف کردن دفکتها و نقائص صورت مثل عقب بودن چانه به کار برده می‌شود. نوع اندازه پروتز بسته به آناتومی صورت و با توجه به استانداردهای زیبایی شناختی صورت توسط متخصص انتخاب می‌شود. پروتز اشکال و سایزهای مختلفی دارد که بعد از آنالیز صورت جراح سایز و نوع آن را مشخص می‌کند. افراد جوان که گونه‌های صاف و فلت و یا چانه کوچک و رو به عقب دارند کاندید پروتز گونه و چانه هستند از طرف دیگر در سنین بالا و با تحلیل روتین سیستم اسکلتی صورت می‌توان با تعبیه پروتز و همزمان بالیفتینگ صورت و یا اقدامات تکمیلی دیگر شرایط نرمال زیباتری برای صورت ایجاد کرد.

تصویر زیر نمونه ای از جراحی چانه می باشد که توسط دکترمیلانی انجام شده است همان طور که می بینید جلو زدگی چانه اصلاح شده است و ساختار زیبایی در چانه به وجود آمده است. نکته قابل توجه در این جراحی این است که با جراحی بینی همزمان انجام شده است و قوز بینی برداشته شده است.

کاندید مناسب پروتز گونه چانه

جراحی تعبیه پروتز گونه و چانه چگونه انجام می‌شود؟

جراح معمولاً با انجام برش و باز کردن محل مناسب جهت تعبیه پروتز گونه و چانه مقدمات عمل را مهیا می‌کند. محل برش پروتز گونه زیر لب بالا از داخل و از دو سمت و محل برش پروتز چانه معمولاً از بیرون و زیر چانه و یا گاهاً از داخل و زیر لب پایین می‌باشد.

اخیراً تمایل به انجام برش بیرون و زیر چانه به علت کمتر شدن ریسک عفونت بیشتر شده است. بعد از باز کردن محل جراح پروتز را روی استخوان و زیربافت پوست و زیرپوست قرار داده و آن را با پیچ و یا بخیه فیکس می‌کند، بعد از شستشو با محلول آنتی‌بیوتیکی محل برش ترمیم می‌شود. در مورد پروتز گونه محل برش زیر لب است و بنابر این بیماران مشکلی با اسکار محل عمل ندارند در مورد پروتز چانه محل برش زیر چانه معمولاً به طول 2-3 cm است که معمولاً با تمهیدات انجام شده محل آن طی چند هفته از بین می‌رود.

بیمار بعد از انجام پانسمان به بخش منتقل می‌شود و چند ساعت بعد می‌تواند مرخص شود نیازی به بستری شبانه و طولانی مدت نیست. بعد از عمل به مدت 2 تا 3 هفته به علت تورم ناحیه عمل برآمدگی پروتز بیش از اندازه نرمال خود است که طی زمان با فروکش کردن تورم شکل و اندازه واقعی خود را نشان می‌دهد.

عمل پروتز گونه

اقدامات قبل از عمل تعبیه پروتز گونه و چانه

• روز قبل از عمل استحمام کنید.
  • مصرف سیگار و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل بروفن و ایندومتاسین و هم‌چنین آسپرین بایستی 10 روز قبل از عمل قطع شود.
  •  اگر بیماری زمینه‌ای مخصوصاً بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و دیابت دارید حتماً به جراح خود اطلاع دهید.

پروتز گونه

اقدامات بعد از عمل تعبیه پروتز گونه و چانه

بعد از عمل پروتز چانه به مدت 3 روز پانسمان روی محل زخم شما قرار داده می‌شود بعد از آن می‌توانید پانسمان را برداشته و محل برش را با پماد ترمیمی و آنتی‌بیوتیکی چرب کنید در مورد پروتز گونه معمولاً از بیرون برش و بخیه وجود ندارد و فقط به مدت 3 روز از ماسک صورت جهت تثبیت و کاهش تورم استفاده می‌شود.

•  تورم و کبودی و هم‌چنین درد بعد از عمل وجود دارد ولی طولانی و زیاد نیست جهت کاهش آن هنگام خواب پوزیشن سر باید بالاتر باشد و در روزهای اول بعد از عمل از کمپرس سرد به طور متناوب می‌توانید استفاده کنید.
  •  بخیه‌های داخلی زیر لب معمولاً از نوع جذبی است و نیازی به برداشتن آنها نیست ولی بخیه‌های زیرچانه پروتز چانه معمولاً یکهفته بعد از عمل کشیده می‌شوند.
  •  جهت کاهش ریسک عفونت بایستی یکهفته آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.
  •  در صورت درد شدید و یا تورم بیش از حد و غیرطبیعی ناحیه عمل حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  •  جهت جلوگیری از عفونت در برش‌های زیر لب در مورد پروتز گونه و گاهاً چانه روزانه 2 بار در روز از دهان شویه استفاده کنید.